Okruh jazera Palotás

Dotknuté miesta / obce:
Terény, Buják, Kisbágyon, Palotás, Szirák, Vanyarc, Bercel, Becske

Krátky popis trasy:
„Okruh jazera Palotás“ smeruje na juhovýchod od vrchov Cserhát a vedie nás až k Jazeru Palotás. Cestu tam začíname prejazdom cez obce Sasbérc a Buják, až kým sa nedostaneme späť do obce Bercel. Rybník Palotás je obľúbeným cieľom medzi rybármi, v okolí jazera je počas sezóny veľa hostí. Ak sa chcete na začiatku svojej túry vydať na rozhľadňu Sasbérc, stojí za to naplánovať si výlet na víkend, kedy je veža otvorená. Väčšina cesty je asfaltová a členitá asfaltová, až na dve výnimky, kde sa odporúča použiť iba montain bike. Za Szirákom bude nasledovať úsek smerom na Vanyarc, kde kvôli krajine odbočíme na pár kilometrov na divoké romantické poľné cesty a cestičky a na konci našej cesty odbočíme pred Szandaváraljou doľava a prejdeme cez pole do obce Terény. Ak ideme na trekingovom bicykli, veľmi sa odporúča vymeniť tieto dva úseky na poľnej ceste kvôli náročnejšiemu terénu, v prípade prvého stačí vybočiť z asfaltu, v druhom naopak nie a cestou naspäť cez obce  Szandaváralja a Szanda, sa môžeme asfaltom vrátiť späť do obce Terény. Túra bola kategorizovaná ako náročná, pretože patrí medzi dlhšie okruhy a zahŕňa aj prevýšenia a tieto dva faktory skrývajú v sebe veľké výzvy.

Vychádzame z centra obce Terény smerom na Szandu, potom pred Szandou odbočíme z hlavnej cesty vľavo smerom na Kiskérpuszta a stúpame na prvú a najväčšiu horu smerom k vyhliadke. Už od samého začiatku sa teda zoznámime s najťažšími 13%-nými výstupmi našej túry, kde bude treba prekonať výškový rozdiel okolo 270 metrov na vzdialenosti cca 5 km. Na vrchole kopca v tomto lese urobíme krátku obchádzku na vyhliadku, kde sa pred nami z vrcholu krásnej kamennej veže rozprestiera nádherná panoráma.  Odtiaľto pokračujeme v ceste po pôvabnej lesnej asfaltovej ceste smerom na Buják. Sme za najvyšším bodom, ale musíme si zadeliť sily, pretože neskôr nás čakajú ďalšie výzvy. Čaká nás osviežujúci zjazd dole v tienistom lese a po útulnej úzkej lesnej ceste do obce Buják. Prechádzajúc cez obec sa vydávame smerom na Kisbágy, kde sa oplatí zastaviť na občerstvenie v miestnej krčme. Z Bujáku do Kisbágy, potom obídením jazera Palotás a následným opätovným vrátením sa do obce Kisbágy nás čaká pohodová rovná cesta, odtiaľ však opäť začneme stúpaním na menšie či väčšie kopce! Naším ďalším cieľom je Szirák, na ktorý sa dostaneme výstupom na malý kopec. V obci by sme určite mali pozrieť Kaštieľ, ku ktorému je obchádzka súčasťou našej turistickej cesty. S obcou Szirák sa rozlúčime a po ceste Lajosa  Kossutha sa vydáme v silnejšom stúpaní do kopca, odtiaľto je čoraz viac výstupov. Na konci dediny zahneme doľava na Jókaiho cestu a začne sa terénna časť, ktorú sa oplatí absolvovať iba s montain biku. Začiatočníci a trekingoví cyklisti nech radšej bicyklujú po asfaltovej ceste, ďalej do obce Vanyarc.

Tí lepšie pripravení však môžu pokračovať v ceste s výzvami, strmými a technickými etapami. Na jednom alebo dvoch bodoch poľnej trasy nás čaká pekná panoráma a my si môžeme vyskúšať výstupy aj terénne svahy. Naša ďalšia stanica, obec Vanyarc, je opäť v údolí, ako sme si už tu v Cserháte zvykli. Oplatí sa tu vyhľadať miesto na osvieženie a naplnenie fľaše vodou. Po hlavnej ceste ideme do kopca a potom z kopca, najskôr cez Bercel a potom Becske. Za Becske budeme musieť zdolať silnejší výstup, ale na oplátku nás čaká príjemná jazda dole kopcom až po križovatku Szandai, kde budeme musieť odbočiť doprava. Pokračujeme smerom na Szandaváralja, ale skôr ako prídeme do dediny, z asfaltovej cesty odbočíme miernou ľavou zákrutou 2km od odbočky pred obcou Szanda a opäť smerujeme do terénu. Túto časť je možné absolvovať aj na asfalte smerom k obci Szanda. Toto poľné dobrodružstvo už nie je také strmé technicky náročné, ako to bolo po Sziráku, má však piesočné, zapadnuté úseky ciest, niekedy môže byť aj blato, takže tí menej skúsení a turisti si môžu zvoliť obchádzku po asfalte. Na konci našej prehliadky sa vraciame do centra obce Terény.

V dotknutých obciach sa oplatí navštíviť tieto atrakcie:

Terény:
- Cesta Jánosa Aranya 31. Súpisné číslo.: 213 „Ľudový dom“ Kroje, bytové zariadenie a náradie našich predkov
- Cesta Jánosa Aranya 50-52. Súpisné číslo.:288, 286 „DOM PALÓC” trámový strop, krb s voľnými komínovými kachľami, kolesová studňa, klenutá kamenná pivnica
- Prezentácia diel maliara ALADÁRA FÁYA (1898-1963)
- Cesta Jánosa Aranya 70. Súpisné číslo.: 298 „EDVI-ILLÉS Kaviareň“ HUNNIA ČIPKOVÉ MÚZEUM čipkárska dielňa
- Cesta Jánosa Aranya 74. Súpisné číslo.: 301 výstava „HISTÓRIA JOHANNITOV“
- Cesta Jánosa Aranya 76 .. Súpisné číslo.: 310 „Výbava jednej nevesty”
- Kossuth cesta 10. Súpisné číslo.: 12 „Múzeum Kotúčových magnetofónov”
- Škôlkárska cesta 5. Súpisné číslo.: 261 „Záhradný náučný chodník“ rodné záhradné trvalky a okrasné rastliny
- Petőfi cesta 29. Súpisné číslo.: 428 cukrovarnícke podniky „CUKROVÝ DOM“ v Maďarsku
- Mikszáth Kálmán ulica „Amfiteáter“

- Róth Johanna cesta – Evanjelický kostol
- Námestie hrdinov – Pamätník hrdinov

Vanyarc:
- Tabánska cesta 9. – Hunyadiho ulica 1/b – Múzeum histórie kostýmov pre bábiky, Vidiecky dom, Kreatívny dom